9.8.08

Pitsittääkö? - Do You Want a Bit of Lace with That?

Pikkumekkosen jälkeen en ole jaksanut aloittaa mitään uutta ja monimutkaista. Jotain ideoita pyörii päässä ja mallitilkkuja on tullut tehtyä, mutta siihen se on jäänytkin. Kulunut viikko oli jotenkin kovin tahmainen eikä iltasella ollut kauheasti aikaa neuloa. Olen pitänyt matkaneuleena yksinkertaista pitsihuivia jota teen alaskalaisesta kashmirista ja alaskalaisella ohjeella (Arctic Lace-kirjasta) ja se rupeaa vähitellen valmistumaan.
Lanka on kauhean vaikeaa kuvattavaa, väri ei millään meinaa toistua kunnollisena. Se on sellaista munakoison väristä rusehtavanviolettia. Tässä ehkä paras esitys, väri on aika lähellä oikeaa.

After the small dress/tunic I haven't started anything big. I've had some ideas and made some swatches but that's it. The week has been very difficult for some reason and I haven't had much time for knitting in the evenings. I've had this simple lace scarf as a carry-on project for a while now and it's beginning to show signs of becoming finished. It's made from Alaskan cashmere with an Alaskan pattern (Arctic Lace), very fitting I think. The yarn is very difficult to photograph for the colour is close to eggplant, a brownish-purple that somehow comes out quite wrong in the photos usually, the above one is the closest to true colour I've been able to get.

- -

Ohjeen mukaan puuttuu enää reunan reikäpitsi ja sitten olisi valmista. Ohjeen alkuperäinen lanka qiviutia, ja siinä on 290 metriä/kerä ja huiviin käytetään yksi kerä. Minun käyttämässäni langassa on hieman erilainen metrimäärä, kahdessa kerässä on 398 metriä, eli kolmasosa lisää. Luulen että lanka ei kuitenkaan riitä enää yhteen kokonaiseen pitsikuvioon ja reunaan. Mitä siis tehdä? En aloittaessani jotenkin huomioinut erilaista metrimäärää ollenkaan vaan rupesin vain neulomaan. Jos olisin, olisin ehkä aloittanut virkkausaloituksella ja neulonut päät viimeiseksi. Tai sitten aloittanut eri kohdasta kuviota. Sisälläni asuva pieni perfektionisti ei kuitenkaan salli, että alku- ja loppupäät olisivat erilaiset. Taidan tehdä siten, että pujotan puikon tuohon alkuun siihen kohtaan mistä tuo luurankokuvio alkaa ja puran sitten alkupään pitsin jotenkin, puolitan jäljellejääneen langan ja neulon reunapitsiä niin kauan kuin lankaa riittää. Vaatii hieman askartelua mutta ei pitäisi olla mitenkään mahdotonta. Mitäpä tästä opimme? Kannattaa miettiä lankojen metrimääriä ennenkuin neuloo.

According to the pattern I've come to the part where I just have to make the edging lace and it's all done. The yarn used in the original scarf is qivuit, 290 m/ball and uses one ball. The yarn I use has a different yardage though, 398 m in two balls, so about a third more. However, I think that I do not have enough yarn to make one more complete repeat plus the edging. What to do? I want to use up all the yarn for I have so little left that I can't really make anything else and I do not want fingerless mittens even if I had enough for them. I somehow completely ignored the different meter amounts of the yarns when I started. If I had I might have used provisional cast-on and done the lace edges afterwards. Or started the pattern from a different point. The small perfectionist living inside me does not allow the skeleton lace part to be anything but symmetrical so I have to think of something else to do. I will probably put a needle through the stitches after the lace edging and then rip it, halve the remaining yarn and just knit the lace edging for as long as I have yarn. Requires a bit of fiddling but should't be impossible. So what is today's lesson? Look at the yarns and yardages before beginning a project, or you might have problems.

1 comment:

upa said...

Kaunis!