6.10.05

You're my favourite waste of time

Jatkan Nannan viitoittamalla tiellä, eli otsikkona taas laulun sanoja. Onhan se kätevää kun ei muuta keksi, laulun sanoja löytyy runsaasti. Mutta, tänään oli Helsingin neuletapaaminen ja meitä oli hieman harvalukuinen joukko (kuusi kappaletta). Eksyivätkö kanssaneulojat Sokoksen 3+1 päiville eivätkä löytäneet ilman kompassia viidenteen kerrokseen vai riehuuko neulojien joukossa harvinainen lankarutto vai oliko kyseessä vain katoaminen autuaammille lankamaille vai mikä. Mutta me keskustelimme innokkaasti langoista, maailmankaikkeudesta ja kaikesta.

- -

I'm following on Nanna's footsteps, so the title today is another song lyric. It's handy when you don't want to think of a proper title, there's plenty of song lyrics around. But, today was the Helsinki meet and there were a bit few of us (six to be exact). Were the fellow knitters lost on the department store's sale and didn't find their way tot the fifth floor without a compass or is there a rare yarn plague loose amongst the knitter population or were they frolicking where the yarn is greener or what? But we did discuss happily the subjects of yarn, the universe and everything.

- -

Koska olin typerä enkä ajatellut tulevaisuutta, neuloin torstaina Mystery Shawl 2:n ensimmäisen vinkin. Lankana on taas ihanan rasvainen pätkävärjätty Wiron Willa, tällä kertaa sini/lilasävyisenä. Vietettyäni keskiviikkona yli tunnin siirtämällä lähes kolmensadan gramman vyyhtiä ohutta lankaa kerälle kirosin hartaasti ja manasin vyyhdit alimpaan helvetin syöveriin (ollapa hieman apuvälineitä). Hermoni kaipasivat jotain rauhoittavaa, ja siksi heitin ajatukset tulevaisuudesta pois ja neuloin kuin neuloinkin ensimmäisen vinkin. Ja se oli hyvä ja hauska ja tyyneys oli neulojan mielen päällä.



Because I was stupid and didn't think of the future, I knitted the first clue of Mystery Shawl 2 on Wednesday. The yarn is again lovely greasy and variegated Estonian wool this time in blue/lilac colourway. After spending more than an hour transforming a hank into a ball I cursed profusely and wished all hanks to have an unpleasant existence in the deepest pits of hell (oh, to have some equipment). My nerves required something soothing so I dismissed all thoughts of the future and knitted the first clue. And it was good and fun and calmness covered the face of the knitter's mind.

- -

Mutta mitä tulevaisuudella oli kaiken tämän neulonnan kanssa? No, tietenkin sitä, että minulla ei ollut mitään helppoa neulottavaa tämän päivän neuletapaamista varten. Eristä en voinut ottaa mukaan kun se on vielä rasittavassa kaulusvaiheessa. Rasittava se on lähinnä siksi, että puuvillasekoitelanka ei jousta paljon mitään joten palmikoiden kääntely vaatii ihan käsivoimia. Lisäksi ei sen kanssa voi keskittyä muuhun kuin neulomiseen, muuten menee rivit sekaisin. Mutta on se edennyt, kas tässä. Kauluksen toinen puoli on jo lähes valmis!



But what had future to do with all this knitting? Well, after I finished the first clue I realized that I didn't have anything easy to knit at our knit meet today. I couldn't take Eris with me because it is still in the annoying collar phase. Annoying mostly because the cotton based yarn does not have any stretch so the cable turns can require a bit of force. And another thing is that I can't really concentrate on anything else than knitting at this stage because then I'll miss my place in the pattern. But I have made some progress with it as you can see. I've almost finished one side of the collar.

- -

Paniikki iski siis tänään aamulla ja kaivoin kätköistäni San Franciscon matkalla ostamani Artfibersin Hana-silkkilangan (ugh, inhoan heidän uusia sivujaan). Huivia siitä haikailen, ohutta ja ihanaa, sellaista jota voi pitää vaikka nahkatakin kanssa. Pakkasin siis langan ja pari mallikuviokirjaa mukaan. Tässä on tulos. Kokeilin kolmea erilaista mallia, ja totesin että liian pitsinen kuvio ei toimi tämän langan kanssa. Mallissa pitää olla sileää osuutta että silkkilangan kiilto ja värit pääsevät oikeuksiinsa. Ylimpänä on kalanruotokuviota, josta sinänsä pidin, mutta huiviin se ei oikein käy koska reunat käpristyvät sisäänpäin. Eikä se sovi oikeastaan tähän lankaan koska kiilto hämää silmää ja pinta voisi olla yhtä hyvin sileää. Taidan päätyä alimpaan mallikuvioon, siitä tulee sentään hauskan kiemurainen reuna vaikka huivissa onkin sitten oikea ja nurja puoli. Mutta kai se täytyy kärsiä, jos haluan sileää pintaa langan ominaisuuksien esilletuomiseen. Ihanaa lankaa neuloa kyllä.



The panic struck this morning and then I remembered the Artfibers Hana (ugh, I do so hate their new website). I bought while in San Francisco. I'm wishing for a scarf, light, airy and delicious, something to wear with my leather jacket. So I packed the yarn and a couple of pattern books with me. Here is the result. I tried three different patterns and I discovered that anything too lacy doesn't work with this yarn. The pattern should have some stockinette stitch parts to bring out the shine and colour of the yarn. The top one is herringbone pattern which I kind of like in itself though it does not work with this one. No good for a scarf because the edges curl inward. And the shine of the yarn distracts the eye and the whole thing could wery well be just stockinette stitch, there would be no difference. I think I'll end up with the first one because it will give the scarf a nice wavy edge even though the scarf will have a right and a wrong side. But I guess that is the price I'll have to pay if I want to have stockinette stitch parts in it at all. The yarn is lovely to knit though.


No comments: