13.5.09

Yksinkertaisuus on kaunista - Simple is beautiful

Ehdin viimeisellä neulekonekurssikerralla tehdä boleron palasten lisäksi huivin. Pidän yksinkertaisista, selkeälinjaisista vaatteista joissa on kuitenkin joku juju. Tästä puuttuu vielä se juju, mutta muuten se on kaikessa yksinkertaisuudessaan kaunis.

On the last machine knitting class I managed to finish the bolero pieces and make a scarf. I like simple clothes that have smooth, clear lines and a bit of something. The scarf is still missing that something but is still quite beautiful in all its simplicity.

- -

Käytin huiviin kartion Colourmartin merino/viskoosi/kashmiria (55/35/10) väriä Aubergine joka on lojunut varastossa vuoden 2006 lopusta asti. Painoa kartiolla oli 150 g ja metrejä noin 2100. Vetelin langan ihan yksinkertaisella jokaneulan 1x1-ribillä. Se syö enemmän lankaa mutta neulepinta pysyy kauniisti auki eikä vedä kasaan kuten normijoustimella.


For the scarf I used a cone of Colourmart's merino/viscose/kashmir (55/35/10) in colourway Aubergine, that had been sitting in the stash since late -06. The cone weighed 150 grams and had about 2100 meters. I knit the yarn quite simply using every needle rib at 1x1. It eats more yarn but the resulting knit stays open unlike normal rib.

- -

Olin todella epäileväinen langan riittoisuuden suhteen. Kyllä, tiesin että se on ohutta mutta silti 150 g tuntuu kovin vähältä enkä halunnut mitään nysää. Mutta neulottaessa lankaa riitti ja riitti (vaikka neuloinkin vainoharhaisena kartio vaa'alla) ja tuloksena oli n. 28 cm leveä ja 190 cm pitkä huivi. Se kaipaa vielä kunnon pesua koska lanka on öljyttyä. Teen reunoihin jonkinlaiset pampulaviritykset koska olen huomannut että reunapaino auttaa huivia pysymään paremmin paikallaan.

I was really sceptical about how much I could get out of the yarn. Yes, I know it was thin but still, 150 grams is not that much and I did not want to end up with something that was almost but not quite long enough. But as I got knitting the yarn just went on and on (my scepticism caused me to knit with the cone on scales) and I ended up with this: 28 cm wide and about 190 cm long scarf. It still needs a good wash to remove the oil from the yarn and that little something. I think I'll add some kind of pompoms to the edges for I've noticed it helps the scarf stay better in place.

1 comment:

Matilda's Brain said...

Nice blogg thanks for posting