23.7.11

Laiska neuloja - Lazy knitter

Neulomiseni on ollut aika tylsää viimeaikoina, ja tylsästä neulonnasta on tylsä blogata. Siispä ei sitäkään ole tullut oikein tehtyä. Mutta ehkä nyt voisi olla jotain näytettävää - olen lomaillut viikon, käynyt Tallinnassa, purkanut, neulonut uudelleen ja tehnyt mallitilkkuja ja muuta pientä.

- -

My knitting has been really boring lately and boring knitting makes boring blogging. That is why I've been so quiet lately. But maybe I should show you something at least - I've had a week's worth of holidays, been to Tallinn, frogged and reknit, made swatches and other small stuff like that.

- -

Purku-uhan alla jo pidempään ollut Cloud päätyi takaisin langaksi eilen illalla. Calmer on ihan kivaa lankaa ja sitä on surku säilytellä kaapissa käyttämättä, sillä joku tuossa Cloudissa tökki sen verran ettei sitä kauheasti ole tullut päällä käytettyä. Ehkä se oli hieman liian lyhyt neuletakiksi, ja ehkä en oikein ikinä tiennyt mitä sinne alle laittaisin, toisaalta reunapitsi ei ikinä oikein istunut hyvin edestä, ehkä se oli kaikki yhdessä. Oikeastaan pidin vain tuosta reunapitsistä ja sen jätinkin purkamatta. Yritän tästä uudestaan jotain neuletakkia - Kim Hargreavesilla on monia vastaavanlaisia reunapitsillisiä malleja - tai sitten vain sävellän jotain itse tuolta pohjalta. Toisaalta tekisi mieli pistää tuota pitsiä vaikka hihansuihin ja kaulukseenkin kanssa. Saa nähdä.


A knit that has been under the threat of frogging for a while now was Cloud. Calmer is too nice a yarn just to sit in one's closet unused. Something always bothered me about that cardi so that it never got too much wear. Maybe it was the fact that it really was a bit too short for me. Maybe it was the way the lace edging never behaved nicely at the front. Maybe it was the fact I never really knew what to wear underneath for blouses were too bulky. Maybe it was just all those things together and more. I think what I really liked about the pattern was just the lacy edging on the bottom. I decided to save that and use it as a base for some future knit. Kim Hargreaves has quite a few designs based on similar lacy edgings. Or maybe I just make something up. For I quite like the idea of using the lace on sleeve edgings as well. We'll see.

- -

Aloitin kevään retriitissä Paper dolls-puseroa. Paitsi päätin valita kuvioksi Totoron. Sain nykerrettyä viikonlopun aikana alaosan kaksivärisen joustimen, jonka sitten myöhemmin päätin purkaa koska se oli liian tiukka. Pääsin jo kerran yläosan kaarrokkeen kuvioissa vauhtiin, mutta kun kokeilin paitaa päälle totesin että kuvio-osa ei jousta tarpeeksi ja hihat olivat liian kapeat. Pistin jutun poikki ja päätin aloittaa väliaikaisella aloituksella suoraan kaarrokkeesta. Loin epämääräisen määrän silmukoita (paljon lisää hihoihin ja hieman lisää etu- ja takaosaan) ja olen taas vauhdissa. Purin sitten lopulta vartalo-osankin, koska en todellakaan rupea silmukoimaan moista määrää silmukoita, helpompaa on vain jatkaa kaarrokkeen reunasta toiseen suuntaan. Näin sitä neulotaan tylsästi, aloitus - purku, purku, aloitus. Luulenpa että loppujenlopuksi alkuperäisestä ohjeesta jää jäljelle idea ja tuo pääkuviota reunustava raita. Villaneuletta helteellä, ihanaa.

On the spring knitting retreat I started knitting the Paper Dolls sweater. During the weekend I managed to knit the bottom corrugated rib portion which I ended up ripping later for I discovered that the i-cord cast-on was too loose (or the first row after that) and the ribbing portion itself was a bit too tight. Then I kept on going and started the yoke pattern. At some poing when I had progressed up the yoke a bit I tried it on and discovered that yes, as I had thought earlier, the sleeves were a bit too tight. The colourwork portion was too tight to accommodate my upper hands and it pulled a bit too tightly. So, I decided to rip the yoke and save the body portion. Then I did a crochet cast-on and started straight from the yoke by adding more stitches to the sleeves and a few to the back and front part of the body. Then I decided to rip the body part also for I do not want to graft that many stitches. It is easier just to knit downwards from the crochet cast-on. I think I end up using only the idea and the colourwork band surrounding the main pattern of the original, for I'm going to make Totoros instead of dolls.

- -

Viime tiistaina järjestimme invaasion Tallinnaan Ravelryn Kahelit-ryhmän voimin. Meitä taisi olla loppujenlopuksi 27 matkailijaa. Menimme melkein kaikki ensin Karnaluksiin ja sieltä hajosimme pienempiin ryhmiin. Koska minulla ei ollut mitään järkevän kokoista neuletta kesken niin aloitin reissuhuivin. Halusin jotain käyttökelpoista joten malliksi valikoitui Helen Stewartin Radiance Shawl (Ravelry-linkki). Ohjeen muistilista-muoto on kätevä ja sain sen mukaan hieman yli 10% huivista tehtyä matkan aikana. Vielä on neulottavaa jäljellä. Lankana on ihanan pehmeä ja sinivihreä BC Garnin Silkbloom Extra Fino.


Last Tuesday the Ravelry-forum Kahelit invaded Tallinn. I think there was all in all something like 27 people and most of whom ended up in Karnaluks first. After which we split into smaller groups to further investigate the city and its yarn and other shops. Since I didn't have a suitable travel-knit I had to start something new. I wanted a shawl, something practical and not too lacy and I ended up with Radiance Shawl (rav-link) from Helen Stewart. I liked the list-form of the pattern and according to it I managed to finish a bit over 10% of the shawl during the trip. The yarn I'm using is a lovely blue-green BC Garn Silkbloom Fino.

- -

Matkalta tarttui mukaan Grunilla-helmikaupasta hieman vihreitä lasihelmiä ja pari lasikukkaa. En nyt hirveän kauheasti ihastunut kaupan valikoimiin - siemenhelmiä siellä oli kyllä aika runsaasti, lisäksi lasihelmiä ja puuhelmiä, mutta yleisesti valikoima oli hieman rihkamaisen oloista. Itse käytän mielelläni hieman aidompaa tavaraa.


I picked up a few glass leaves and flowers from Grunilla pearl shop. There were quite a few seed pearls, some wooden and glass pearls but all in all the selection was somewhat poor. I prefer a bit more "genuine" materials myself so I just bought these.

- -

Karnaluksista löytyi langan lisäksi pieniä kristallikartioita. Tuskin mitään Swarovskia, mutta ihan kauniita kuitenkin.


From Karnaluks I found these crystal bicones. They are no Swarovski's but pretty nonetheless.

- -

Langasta puheenollen...Karnaluksista ostin kilon Shoeller + Stahlin Fortissima Cotton-sukkalankaa. Ja ei, en aio kutoa näistä sukkia armeijalle, vaan ajattelin tehdä niistä koneella jonkinlaisen neuletakin. Siihenkään en tarvitse kiloa, mutta tuo tukkupakkaus oli vaan niin paljon edullisempi verrattuna yksittäiskeriin, tässä kerähinnaksi verojen kanssa tuli 3.30 euroa.
Lanka tuntuu miellyttävältä, siinä on melkein puolet puuvillaa, joten siitä tulee varmasti kiva välikausivillis.


Speaking of yarn...I got a kilo of Schoeller+Stahl Fortissima Cotton sock yarn from Karnaluks. And no, I'm not going to knit socks for an army instead I'm going to use this at the machine knitting class to make a knit of some sort. And I doubt I'll end up using a kilo of this stuff it's just that the whole pack was so much cheaper compared to individual balls. I ended up paying 3.30 euros per ball and that's not bad. The material is nice, it has almost half and half of cotton and wool with a little bit of plastic thrown in, after all it is a sock yarn. But I think it will make a very nice autumn-early winter knit.

- -

Toiset ja viimeiset reissun lankaostokset ovat tässä: 10 kerää Rowanin Bamboo Tape-lankaa siniharmaana. Tästä kaavailen puseroa viime kesänä ostetun kukkahameen kaveriksi. En nyt tiedä kuinka järkevä ostos tämä oli, sillä lueskelin Ravelrystä että tämä venyy käytössä kovasti. Toisaalta nyt kun sen tiedän teen jotain kevyttä - en siis mitään pitkähihaista - ja pienemmillä puikoilla. 100% bambu taitaa kyllä olla hieman vaikea materiaali, en siis ihmettele että tätä lankaa ei myydä enää.


The second and last yarn purchase from this trip is here: 10 balls of Rowan Bamboo Tape in greyish blue. I have a skirt from last summer that needs a top and this colour is spot-on. Though I'm not so sure now how good a purchase this was for I've read on Ravelry that this yarn, or knits made from it, stretch quite considerably when worn. Though now I know so I can plan accordingly. So I will make something light - no long sleeves - and knit with smaller needles. Hopefully those will make it behave a bit better. Though 100% bamboo is a challenging material, I hear, so it's no wonder this yarn is discontinued.

- -

Katselin kyllä vironvillojakin sillä silmällä, kun haluaisin isomman Revontuli-huivin. Mutta en oikein osannut päättää... Sateenkaarivillaa vai lila-vihreää? Keskipaksuista vai sitä ihan ohutta? Toisaalta sateenkaari-Revontuli olisi kiva ohuesta yksisäikeisestä, mutta minulla on jo yksi. Tuo on siitä kaksisäikeisestä mutta voisi olla isompikin. Mutta onko se hieman tyhmää tehdä kaksi samanväristä huivia? Toisaalta voisinhan aina lahjoittaa tuon ensimmäisen pois. Toisaalta se lila-vihreä tummempisävyinen lanka oli myös kaunista. Ah, päättämättömyyttä. Ehkä olen päättänyt jo jotain ensi kuun puoliväliin mennessä kun menemme perheporukalla Tallinnaan, ehkä en.

- -

I did look at estonian wool too for I would like a larger Revontuli-scarf. But I could not decide...rainbow wool or violet-green? Two-ply or the lacy single-ply? On one hand a rainbow-Revoltuli from single-ply would be nice but I already have one. That is from the thicker two-ply but it could be bigger. But is it a bit daft making two scarf from the same colourway? On the other hadn I could always give the first one away. Although the darker violet-green is also lovely. Ah, decisions, decisions. Maybe I have made up my mind by the time we go to Tallinn with the family (next month), maybe not.



No comments: