14.1.07

Eräs värjäyskokeilu - One experiment with dyes

Päivänä eräänä päätin kokeilla tehdä liukuvärjättyä lankaa. Nurkissa pyörineet kuohuviinipullon kotelot pääsivät käyttöön ja pyöritin lankaa niiden ympärille. Tässä meni aikaa, mutta mitäpä uhrauksia sitä ei tekisi tieteen eteen.

One day I decided to try to dye yarn where the colours shift gradually. Some metal sparkling wine bottle covers were taken in on the action and I spun the yarn tightly around them. It took some time but those are the sacrifices we have to make for science.

- -

Lanka pääsi parsakattilaan lillumaan Kool Aid-väriseoksen seuraan. Tässä näkyy suunnitelman ensimmäinen heikkous: ontto metallipurkki kelluu aika mukavasti. Enkä myöskään halunnut pidellä purkkia käsin ja työnnellä sitä syvemmälle värjäyksen edistyessä, joten liukuvärjäys sai jäädä.

The yarn and some Kool Aid solution went together into the asparagus pot. And here you can see the first flaw in the otherwise great plan: the hollow tube floats quite nicely and needed something to hold it in place. Also I did not want to sit by the stove to push the tube in deeper so the gradual dyeing plan was abandoned.

- -

Mutta ihan kivastihan siitä kaksiväristä tuli. Toinen pää saisi toista väriä sitten myöhemmin. Tai ainakin niin oli suunnitelma. Mutta kun lanka kuivui niin huomasin vielä kolmannenkin ongelman: väri tarttui vain langan pintaan ja suurin osa langasta oli yhä vaaleaa. Olisihan tämän tietysti voinut arvatakin, mutta kun en arvannut. Ajattelin että kyllä se siitä ottaisi väriä, vaan kun ei ottanut. Ilmeisesti putken olisi pitänyt olla reikäinen, mutta se ei ollut.

It got nicely two-toned. The other end would see some other colour sometime later, or so I tought. Once the yarn was dry I discovered a third problem: the dye stuck only to the surface of the yarn and the back side was still white. One should have perhaps guessed this but I didn't. I thought it'd take the dye well but that was not the case. Apparently the tube should have been filled with holes or something.

- -

Mietin sitten aikani mitä tehdä ja päädyin siihen että värjään koko homman päälle jollakin muulla värillä niin saan ainakin kivan kirjavaa. Mutta kun rupesin vyyhteämään lankaa niin huomasin että tämähän on itseasiassa aika kivaa. Erotin kokovalkoisen osan kirjavasta myöhempää käyttöä varten ja nyt minulla on hieman yli 50g valko-punakirjavaa (Kool Aid Black Cherry) silkkivillalankaa. Mitähän kivaa tästä tekisi?

I thought about what to do for a while and I decided to dye the yarn over with something else, that way I'd get nice stripey yarn. But once I started to put the yarn to skeins from the tube I discovered that I kind of liked the way it turned out. So I separated the all-white part from the two-coloured and now I got a bit over 50g of weird two-tone (Kool Aid Black Cherry) silk-wool. What small thing should I make of these?

- -

Suoritin tänään lisää värjäyskokeiluja, niistä lisää myöhemmin.

- -

I did some more experimenting with Kool Aid today, more later.

5 comments:

Kati E said...

Puna-valkonen on aika jees! Pienet sukat vaikka?

Lellu said...

Vinkki, vinkki: minä tein sen "tötterön", jonka päälle langan pyöritin, katiskaverkosta. Sen jälkeen, kun olin pyörittänyt langan umpitötterön päälle ja huomannut, että se ei sieltä alta värjääntynytkään ;))Mutta katiskaverkko tötteröllä onnistui.

Niina said...

Lellu: joo, joku tuollainen olisi varmaan hyvää, mutta kun näin kerrostaloasujana on noi tarvikkeet vähän vähissä enkä viitsi moista varten ostaakaan. Tuskin tuosta värjäilystä nyt niin innostun. Mutta kuten sanottu, tuli tuosta nättiä noinkin :-)

juuli said...

Tuohan on aivan ihanaa lankaa! kannatti tehdä erehdys.
50g saisit kämmekkäät, tai ehkä Ruusumyssyn.

Anne said...

Minä en osaa sanoa mihin tuo lanka riittäisi, mutta sen osaan sanoa, että kauniin väristä se on.