30.10.11

Pussittaako? - Is That a Purse in Your Pants or Are You Just Happy to See Me?

Jotain uutta on aina kiva kokeilla ja kävinkin Espoon työväenopiston parilla korukurssilla. Lupaavasti alkanut hopeasepän urani katkesi kuitenkin lyhyeen, kun lähes kaikki kelloseppäopistolla järjestettävät kurssit siirrettiin maanantaipäiviin. Aika epäkäytännöllistä näin toimistotyöntekijällekin, kun se työnantaja mokoma tykkäisi että olisin päivällä töissä enkä korukursseilla.

I always enjoy trying out new crafty things and the latest new thing has been jewelley classes. My promising career as a silver smith was cut short, however, because most of the classes in the most convenient place for me got shifted to Mondays during office hours. Which is not very practical for a white collar worker such as I for the employer prefers that I spend office hours at work and not practicing the fine art of jewellery making.

- -

Jotain muuta sitten piti keksiä ja kahlasin työväenopiston sivuja miettien mitä tekisi. Neulekonekurssilla jatkan totta kai, eli joku lyhyt arki-iltaisin tai viikonloppuisin oleva kurssi oli sitä mitä kaipasin. Valinta tuli tehtyä ja pääsin kurssillekin. Ja sitten ei kuin tarvikkeita ostamaan.

So I had to find something else to try. I'm continuing with the machine knitting classes so something short, some weekday evenings or a weekend or two sounded optimal. I made my choice and managed to get on the class too. After that it was time to shop for supplies.

- -

Valintani osui kehyskukkaro- ja pussukkakurssille, joka oli nyt viikonloppuna lauantaina ja sunnuntaina. Kurssiaikaa oli molempina päivinä 10-16 mutta kaiken tutkiskelun ja pohdiskelun ja hitaan mutta huolellisen ompelun seurauksena valmistui vain kaksi kukkaroa ja yksi pala vetoketjupussukkaa.

Tässä on se elämäni ensimmäinen kehyskukkaro. Kehyksen leveys on 18 cm, päälliskankaana värikkäitä pöllöjä luonnonvaalealla pohjalla, sisällä sininen kiemurakangas (kangaskuvassa valaiden ja pilkkujen välissä). Eihän tuo nyt ihan täydellinen ole - ensin onnistuin laittamaan kehyksen väärin päin, onneksi huomasin sen heti enkä vasta liimautumisen jälkeen. Sitten kehykseen tuli sisäpuolelle lommo, mutta se ei toimintaa haittaa. Kuitenkin se on mielestäni hieno ja mahtava.


My choice was a class for frame and other purses. It was this weekend, on Saturday and Sunday, 10-16 on both days. But since I'm quite slow at sewing and there was so much to see and learn I only managed to make two frame purses and one part of a zipper purse.

The above photo is of the first frame purse I've ever made. The frame is 18 cm wide and the fabric on the outside is multicoloured owls on cream. Inside is a turquoise-blue swirly fabric (on the fabric photo between whales and dots). It's nowhere near perfect - I first managed to almost glue the frame on the wrong way round but luckily I noticed it before it had stuck. Then I made a dent on the frame on the inside but it doesn't stop it from working. Still, I think it's just fine and perfect.

- -

Toinen pussukka on viikonlopun aiheeseen sopivaa kellanvihreää hämähäkkikangasta. Sisältä löytyy suunnilleen saman väristä pilkkukangasta. Ylläoleva pussi on tehty nyöritekniikalla ja pussissa ei ole ommeltu varsinaista pohjaa. Tämä taas on tehty hieman eri tavalla, pussitekniikalla, tosin tähänkin tuli nyöriä, hieman ohuempaa, paperinarua, koska käyttämäni kankaat olivat hieman ohuehkoja. Lisäksi tähän tuli pohja. Pussi on tehty myös 18 cm kehykseen ja on suunnilleen saman syvyinen kuin mitä sillä on leveyttä. Tästä pitää vielä litistellä kehyksen reuna, en ehtinyt sitä kurssilla tehdä kun liimaus jäi hieman myöhäiseksi.


The other purse is from a material fitting for this weekend - chartreuse with black spiders. Inside is a polka-dot fabric of about the same colour. The owl purse was made with chord technique and it does not have a bottom as such, just two pieces sewn together. This one is made a bit differently and has a sort of flat bottom. Though, I had to use chord for this one too for the fabrics I used were a bit on the thin side. The purse is also made with 18 cm wide frame and is about as high as it is wide. I still have to flatten the frame for I did not have time to do that on the class for I wanted to let the glu time to dry properly.

- -

Kotitöiksi jäi kehyksen littaamisen lisäksi loppujen vetoketjupussukan osien ompeleminen - en viitsinyt laittaa siitä keskeneräisestä kuvaa. Lisäksi kehyskukkaroita voin tehdä vielä pari, pienemmät 8 cm kehykset jäivät ompelematta. Enköhän ne tässä saa tehtyä, sillä pidin näpertelystä eikä se ompelukonekaan niin huonosti käyttäytynyt.

- -

Besides flattening the frame and finishing the rest of the zipper purse (I did not want to put a photo of it here unfinished) I have two more frames as homework. The course included 4 frames, 2 18 cm and 2 8 cm and I still have the smaller ones unused. I think I will make them soonish, for I liked the purse-making and the sewing machine behaved quite nicely, this time.

1 comment:

Emma said...

Suloisia kuoseja! Kehyspussukat on mukavan nostalgisia...